اعظم الله اجورنایاصاحب الزمان.........
شهادت شیخ نمرمبارک
آیت ا… شیخ نِمِر باقر امین آل نِمِر
آیت ا… شیخ نِمِر باقر امین آل نِمِر، عالم شیعی و نیز مدیر و مؤسس مدرسه علمیه «امام القائم(عج)» منطقه قطیف، در سال ۱۳۳۸ شمسی در عوامیه متولد شد. او نیز مانند بسیاری از افراد خاندان نِمِر، به تحصیلات علوم دینی روی آورد. جد پدری او، علی بن ناصرآل نمر، برادر علامه محمدبن ناصر و از سخنرانان مشهور دوران خود محسوب می شد که سخنرانی های او درباره نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) مورد توجه بسیاری از شیعیان قطیف بود. نسب مادری وی نیز به یکی از شخصیت های معروف و خیّر عوامیه و قطیف به نام سلمان محمد الفرج(ظاهراً منسوب به خاندان فرج از فرزندان عائد بن عصیفان) مشهور به «سلمان شیوخ» می رسد. «سلمان شیوخ» موقوفه های فراوان و ارزشمندی در منطقه قطیف و به ویژه عوامیه دارد و زمین زراعیِ بزرگی در منطقه «الرامس» در نزدیکی عوامیه، توسط او برای رفع نیازمندی فقرا و حوائج عمومی، وقف شده که همچنان باقی است.
تبارشناسی خاندان «نمر» در عربستان
شیخ نِمِر باقر امین تحصیلات خود را در مدارس جدید آغاز کرد و تا پایان دوره دبیرستان ادامه داد. او در سال ۱۳۵۷ شمسی برای تحصیل علوم دینی راهی ایران شد و در حوزه علمیه تهران از محضر درس آیت ا… سید محمدتقی مدرسی بهره برد. آیت ا…نِمِر پس از ده سال تحصیل در ایران، راهی سوریه شد و در مدارس علمیه شیعه این کشور به تدریس و تحصیل پرداخت. آیت ا…خاقانی و آیت ا…طباطبایی در زمره استادانی بودند که وی در سوریه افتخار شاگردی آنان را یافت.
آیت ا…نمر پس از بازگشت به عوامیه، حوزه علمیه «امام القائم(عج)» را در عوامیه، به سال ۱۳۸۰ شمسی، تأسیس کرد و خود مدیریت آن را برعهده گرفت. این حوزه، امروزه، به «معهد الاسلامی» معروف است. او از سال ۱۳۸۲ شمسی، امامت جمعه عوامیه و سپس قطیف را عهده دار شد. آیت ا…نمر توانست برای نخستین بار در عوامیه و قطیف، زمینه حضور بانوان را در مراسم نماز جمعه فراهم کند. او در بسیاری از مجامع علمی خارج از عربستان با ارسال مقاله یا ایراد سخنرانی، حضور فعالی داشته است. آیت ا…نِمِر، نخستین بار، در پی درخواست از حکومت سعودی برای ساماندهی و بازسازی «بقیع» و به رسمیت شناختن شیعیان به عنوان شهروندان معمولی عربستان سعودی، در همایش بین المللی قرآن کریم بحرین، توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.
او را پس از مدتی آزاد کردند، اما چندی بعد، به اتهام تشویق شیعیان مناطق شرقی عربستان به مقابله و مقاومت در برابر ظلم و ستم سعودی ها، دوباره بازداشت و روانه زندان شد. این بازداشت تنها ۲۴ ساعت دوام آورد و سعودی ها ناچار شدند، به دلیل اعتراضات گسترده مردمی، آیت ا…نمر را آزاد کنند. تداوم مواضع او در تشویق شیعیان به مقاومت در برابر تبعیض و ظلم آل سعود، دوباره وی را در معرض بازداشت قرار داد. این در حالی است که، سخنان شدیداللحن و صریح آیت ا…نمر در مورد رفتار تبعیض آمیز و ستمگرانه آل سعود با مردم عربستان و به خصوص شیعیان و مخالفت جدی با عملکرد و رفتار دولت آل خلیفه در بحرین، او را به شخصیتی محبوب در میان شیعیان عربستان و منطقه حاشیه خلیج فارس تبدیل کرده است.
منبع: رصد
دفاع ازشرف،هویت واستقلال ازطریق مقاومت
دفاع از شرف، هویت و استقلال از طریق مقاومت
تجربه نظام جمهوری اسلامی در طول سالهای پس از انقلاب در مقاطع مهم نشان میدهد كه استقامت و ایستادگی میتواند رمز پیروزی و موفقیت دیگر مسلمانان و ملل دیگر در دفاع از استقلال، هویت، شرف و عزت خود باشد. بر همین اساس، آیتالله خامنهای معتقدند كه پیروزی ملت فلسطین در بازگرداندن حق خود، دشوارتر از پیروزیای كه ملت ایران در ایجاد جمهوری اسلامی در ایران داشت، نیست و این هم تنها از طریق ایستادگی و مقاومت حاصل خواهد شد.»(۱۳۸۸/۱۲/۸)
ایشان در این خصوص خطاب به برادران و خواهران فلسطینی میگویند: جهادتان را ادامه دهید. ایستادگیتان را ادامه دهید. بدانید هیچ ملتی جز به وسیله ایستادگی و مبارزه نمیتواند شرف خود و هویت خود و استقلال خود را به دست آورد. به هیچ ملتی، دشمن با التماس چیزی نخواهد داد. هیچ ملتی به خاطر ضعیف بودن و گردن كج كردن در مقابل دشمن، به چیزی نمیرسد. هر ملتی كه در دنیا به جایی رسیده است، به خاطر عزم و اراده و ایستادگی و سینه سپر كردن و سر را بالا نگه داشتن رسیده است. بعضی از ملتها این توان را ندارند؛ اما آن ملتی كه به اسلام معتقد است، آن ملتی كه به قرآن معتقد است، آن ملتی كه به وعده خدا معتقد است، آن ملتی كه معتقد است: «وَلَيَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَن يَنصُرُهُ». هر كه خدا و دین خدا را یاری كند، خدا با تأكید او را یاری خواهد كرد – این توانایی را دارد.»(۱۳۷۹/۷/۲۹)
khamenei.ir
مقاومت، تجربه موفق تاریخی
مقاومت، تجربه موفق تاریخی
نگاه آیتالله خامنهای به مفهوم ایستادگی و مقاومت در كنار باورهای اعتقادی و دینی برگرفته از تجربهای تاریخی نیز میباشد. ایشان در این خصوص اظهار میدارند: در مقابل بدخواهی و بددلی دشمن، تنها راهی كه وجود دارد، ایستادگی ملتهاست. همچنان كه ملت ایران این را تجربه كرد و ایستاد. شما با ایستادگی خودتان پیروز شدید و اگر این ایستادگی نبود، تا امروز بارها دشمن اغراض پلید خود را در ایران عزیز و میهن اسلامی ما اعمال و اجرا میكرد. ملتهای دیگر هم راهی جز ایستادگی ندارند. اگر ملتها ایستادگی كنند، خدا به آنها كمك میكنند. «وَلَيَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَن يَنصُرُهُ» وعده الهی این است كه اگر شما خدا را نصرت كردید، خدا هم شما را نصرت میكند. نمونهاش انقلاب اسلامی بود كه شما خدا را نصرت كردید. خدا هم شما را نصرت كرد. نمونه دیگرش جنگ تحمیلی بود كه شما خدا را نصرت كردید، خدا هم شما را یاری نمود و پیروز كرد. اگر كمك خدا نبود، امروز آمریكا روزگار سختی را برای كشور و ملت ایران پیش آورده بود و انتقام كشیده بود. تنها راه، ایستادگی است.»(۱۳۷۱/۳/۱۴)
و در جای دیگری میفرمایند:
ملتهایی كه برای هدفهای خودی ایستادگی میكنند، موفقند. ممكن است این موفقیت در كوتاهمدت به چشم آدمهای كوتاهبین نیاید اما بدون تردید این موفقیت تثبیت شده است و برو برگرد ندارد… موازنه قدرت در دنیا همهاش به یال و كوپال ظاهری و به چهره ابرقدرتی نیست؛ ایستادگی لازم است. ملت ما هم ایستادگی كرد و پیروز شد -هم در انقلاب، هم در جنگ،هم در دوران بعد از جنگ- امروز هم ایستادگی میكند و پیروز میشود. این فشارهایی كه شما مشاهده میكنید -فشار تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی، یارگیریهای خائنانه و رذالتآمیز از درون كشور به وسیله دشمن- به خاطر این است كه ملت ایران طبق آیه شریفه «قَالُوا رَبُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا». سخن حق و خواسته مشروع و منطقی خود را -كه در دست گرفتن امور خود و قطع دخالت بیگانگان و تكیه به حكم و دین الهی است- با صدای رسا اعلام كرده و پای آن محكم ایستاده است. اما چه كسی در این خصوص پیروز خواهد شد؟ ملت و ایستادگی اوست كه پیروز خواهد شد.»(۱۳۸۰/۵/۳)
بر همین مبنا است كه رهبر انقلاب به وجود آمدن بیداری اسلامی را نتیجه ایستادگی ملت ایران میدانند و اظهار میكنند:
اگر این شكسته شدن هیبت پوشالی ابرقدرتها -كه با هیبت خودشان بیش از واقعیت وجود خودشان در دنیای انسانها تصرف میكنند- مسلمانها را در كشورهای مختلف به فكر انداخت و بیدار كرد، ایستادگی مردم ایران،مظلومیت ملت ایران در حوادث مختلف، در جنگ تحمیلی، در دوران سخت توأمان دفاع مقدس و تحریم -اینكه ملت ایران اینجور محكم ایستادند، باثبات پیش رفتند- ملتها را تكان داد. اگر این ثبات نبود، اگر این ایستادگی نبود، اگر این به چالش كشیدن هیبت دروغین ابرقدرتها نبود، ملتها وارد میدان نمیشدند؛ بیداری اسلامی به وجود نمیآمد؛ این حوادثی كه امروز منطقه را دارد دگرگون میكند و نقش جدیدی میزند، به وجود نمیآمد. حوادث از یك نقطه شروع میشود و زنجیرهوار پیش میرود. اگر استقامت بود، صبر بود، تداوم در راه بود، استمرار عمل بود، آن وقت همه خیرات و همه بركات بر آن مترتب میشود. ایستادگی شرط اول است. ملتها در راهی كه شروع میكنند،باید استقامت كنند؛ «فَلِذَٰلِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ». در قرآن كریم، دستور استقامت به نبی مكرم اسلامی در جاهای متعددی داده شده است؛ سرّش همین است. باید ایستاد. بایت ثبات به خرج داد. باید راه را گم نكرد، هدف را همواره در مقابل چشم داشت و به طور مستمر باید پیش رفت. اگر این شد، پیروزیها پیدرپی پیش خواهد آمد؛ همچنانكه برای ملت ایران پیش آمده است.»(۱۳۹۰/۱۰/۱۹)
در نگاه آیتاللهالعظمی خامنهای این مهم از طریق مفهوم ایستادگی و مقاومت محقق میشود. در واقع، «مقاومت» مفهوم بنیادین دیگری در منظومهی سیاست خارجی ایشان است كه با ضدیت با نظام سلطه ارتباط برقرار میكند.
KHAMENEI.IR